Bert van Son (Mud Jeans)

Mud Jeans is het enige en eerste circulaire jeansmerk ter wereld. Het bedrijf maakt jeans op ‘een nette manier’ en is geboren uit ‘een vergissing’. Oprichter Bert van Son over liefde, verbondenheid en positief activisme, en zijn strijd tegen dirty denim: “Bedrijven zonder purpose bestaan over vijf jaar niet meer.”

Bert van Son werkte jarenlang in de kledingindustrie en zag die verworden tot een industrie met weinig oog voor mens, milieu en maatschappij. Hij verkocht zijn bedrijf, nam een paar jaar vrij en startte Mud Jeans. Een jeansmerk met een boodschap. “Ik hoop dat ik mijn medewerkers een plek kan geven, waar ze met plezier aan onze missie kunnen werken. De kledingindustrie schoner en beter maken, en laten zien dat je het als kledingbedrijf wel netjes kan doen.”

Hard nodig die aanpak. Want zijn generatie heeft van de wereld een troep gemaakt, vindt hij. “We zijn met zijn allen heel hard op een muur aan het afrijden, zonder dat we dat aan elkaar willen toegeven.”

Toch is een hoger doel met veel liefde voor de wereld geen zekerheidje voor succes. Je moet voldoende power hebben om je verhaal uit te dragen, merkt hij. “Wij doen mee aan ‘de grote gemene wereld van de jeansindustrie’ waar merken oneindige budgetten hebben en jeans kopen voor een derde van de prijs van wat we ervoor betalen. Daardoor hebben zij meer geld voor marketing, en dat is nodig, schijnbaar. Want na 10 jaar zijn we nog steeds een niche player.”

Een gesprek met Bert van Son. “Liefde voor je medemens en de wereld. Het is toch niet zo moeilijk om verliefd te worden op de aarde, een plek waar we met zijn allen mogen leven, het is zo bijzonder.”


Presentatie: Cor Hospes

Productie: Online Video Producties

Muziek: Flowers For A Lonely Soul