Intuïtie en content
Durf anders te zijn. Wees uitzonderlijk. Breek los van het bekende. Jay Acunzo was één van de keynote sprekers tijdens Content Marketing World. Ooit had hij een hoge positie bij Google en Hubspot. Vandaag is hij professioneel spreker. Met als spreekbuis zijn podcastUnthinkable over mensen die anders durven te denken en te doen.
Hoe je volgens Jay uitzonderlijk wordt? Door in ieder geval niet gedachteloos de antwoorden te volgen van experts, waarvan er steeds meer komen. Alleen al op LinkedIn zijn er ruim 3,5 miljoen content marketing experts, vertelde Caroline Nuttall. Dat zijn er nogal wat. 90 procent van alle sessies op Content Marketing World, becijferde zij, bestond dan ook uit gedetailleerde adviezen over generally recognized and believed things.En mensen en bedrijven volgen allemaal de ‘generally recognized and believed things’ die de experts hen vertellen. Het resultaat: veel van hetzelfde. Ingevuld volgens dezelfde lijstjes, tips, beloftes en voorschriften. Zonder dat er ook maar iemand is die zich afvraagt of dat misschien niet anders kan.
Jay kwam met een grappig voorbeeld. Iedereen wil graag weten wanneer je beste een tweet kan versturen. Dat antwoord bestaat natuurlijk niet. Maar toch: als een expert zegt dat is om 11.11 uur, dan is dat tegelijk niet langer het beste moment om een tweet te versturen.
Intuïtie
Volg nou eens je eigen intuïtie, tipte Jay. Denk zoals schilders doen. Artiesten kopiëren niet. Noch volgens ze de smaak van Jan Publiek. Ze pakken een penseel en gaan aan de slag. Vanuit hun gevoel. Vanuit een ingeving. Intuïtie is een gevoelsmatig weten zonder dat je erover na hoeft te denken.
Peter Sagan werd afgelopen weekend voor de derde keer achter elkaar wereldkampioen wielrennen. Zijn tactiek: intuïtie. Pas een paar dagen voor de wedstrijd kwam hij aan in Noorwegen waar het WK werd gehouden. Het parcours verkennen? Flauwekul. De wedstrijd duurde twaalf ronden, dus genoeg tijd om onderweg het parcours te verkennen. Intuïtie is Sagan, Sagan is intuïtie. Heet het in de wielerwereld.
Jay omschrijft intuïtie als the ability to succeed at a higher speed. En daarmee geeft hij het begrip vooral een praktisch definitie. Ik houd het liever op de omschrijving uit de Van Dale: het volgen van je instinct. Of dat zorgt voor sneller succes lijkt mooi meegenomen, maar is dat wel zo? Onconventioneel denken verloopt langs een experimental curve, zegt Jay althans zelf, waarbij je steeds weer de goede vragen weet te stellen die je via allerlei iteraties naar een idee of oplossing brengen. Conventioneel denken is een lineair proces, zonder experimentele gedachtenfoefjes, en ja, dat vergt minder tijd en zorgt ervoor dat we niet onze volledige potentie gebruiken, aldus Jay, met als gevolg dat veel van hetzelfde, veel van niks voor iedereen.
Als je content maakt voor iedereen maak je eigenlijk content voor niemand.Volg dan ook niet de antwoorden van anderen. Volg je eigen antwoord en die vind je niet tijdens een lineair proces.
Durf anders te zijn en je intuïtie te volgen. Be the exception of all the sameness. Breek los van platgetreden paden en vastgelegde patronen. Open jezelf voor de wereld om je heen. Doe alsof je op vakantie bent.
Luister, kijk, proef, voel, en volg de stem die je ontvoert uit het bekende. Naar de stem van je intuïtie.