Steel mijn slide
Steel mijn slide, heet mijn nieuwsbrief. Met daarin centraal een slide uit één van mijn presentaties. Plus onder meer vier artikelen die je gelezen moet hebben. En vooruit, een keer wil ik best zo’n slide met ook anderen delen. Niettemin, nieuwsgierig naar meer, dan moet je je toch echt abonneren op mijn nieuwsbrief. En dat kan via een knopje bovenaan mijn homepage.
Slide gebruikt tijdens introductie symposium: SHI(F)T Happens, Eurib: ‘Dames en heren marketeers, jongens en meisjes, even alle bescheidenheid voor een paar seconden laten varen, sta op en geef jezelf eens een lekker applaus, zeker, ook de afdeling communicatie mag gerust gaan staan, ja hoor, dat Facebookmeisje evenzo, kijk naar je buurman en feliciteer elkaar, want jullie hebben met elkaar een flinke puinhoop van contentmarketing gemaakt, tjonge tjonge zeg, wat een chaos, gefeliciteerd.
‘Jullie bombarderen mensen al jaren met fragmentatiebommen informatie waar niemand op zit te wachten; lanceren de ene zinloze digitale campagne en vast leuk bedoelde viral na de andere; vervuilen de digitale wereld met kattenplaatjes, inhoudsloze inhakers en andere online marketingmasturbatie, en niemand begrijpt waarom.
‘Wisten jullie dat er wereldwijd elke 17 seconde een nieuwe webpagina bij komt. Dat web-based content elke 9 tot 12 maanden verdubbelt, en dat bijna tot 70% van al jullie content niet wordt gelezen noch gezien noch opgemerkt. En zo verdwijnen maandelijks bakken content budgetten, hopsa, in het putje, echt, jongens en meisjes, heren en dames. gefeliciteerd, en ga alsjeblieft weer zitten en luister.
‘Contentmarketing begint bij het begin, bij een strategie. Een algemene strategie. Maar die hebben jullie niet. Omdat iedereen binnen bedrijven en organisatie op zijn eigen eilandje online aan het fröbelen is en zelf het contentmarketingwiel probeert uit vinden. Daar glimt brandmanager X van plezier omdat zijn online filmpje 400 keer is geretweet. Een verdieping hoger krijgt social media manager Y een nat broekje omdat haar post 900 Likes heeft gekregen. Recruitmanager Z huppelt kirrend door de gangen omdat haar nieuwe url is opgemerkt door een marketingblog. En de volgende dag broedden ze allemaal elk voor zich op weer een nieuwe campagne, url of Facebookpost, sterker, zo’n leuke inhaker wil brandmanager M ineens ook.
‘Lieve heren en jongens, dames en meisjes, contentmarketing draait niet om het verzamelen van RT’s, Likes en ander klapvee, maar om het opbouwen van kaarthouders, een trouw publiek. Je wilt niet alleen dat mensen je vinden, maar dat jij ze met waardevolle verhalen blijvend aan je weet te binden. Stop dan ook onmiddellijk met denken in campagnes. Contentmarketing vergt een cultuur van samen. Van samen doen en samen werken. Van continu.
‘Dat samen begint bij jezelf. Waar sta je als organisatie voor? Wie ben je? Wat is je onderscheid? Dat DNA vertaal je door naar alles wat je zegt, toont en doet. Dus ook naar je contentmarketing.
‘Wat is het domein dat je op basis van je DNA kunt kweken. Hoe kun je dat door vertalen naar thema’s en rubrieken.
‘Vergeet vooral niet je redactionele plank, zoals die tegen de muur bij de hoofdredacteur van elk tijdschrift dan wel ieder programma hangt. Want dat is wat je als organisatie bij contentmarketing moet doen. Niet alleen denken, maar je vooral gedragen als uitgever. Met een organisatie-brede redactie en verslaggevers die denken vanuit het hart van de organisatie. Anders heeft alles wat je maakt geen enkele waarde, laat staan zin.
‘Je zult zien, als dat allemaal lukt, als je redactioneel denkt en doet en je waardevol voor je publiek blijkt te zijn, dan volgt dat applaus vanzelf wel. Mooier: dat duurt fiks langer dan een duimpje omhoog kan blijven staan.’