Top influencer Contentmarketing
Lijstjes, ach ja lijstjes. Je geeft er links op af, en voelt je rechts heel fier als je er ineens op staat. Niks menselijks is mij ook hierin niet vreemd.
Vorig jaar kreeg ik een tweet van iemand die zei dat ik op de lijst stond van meest invloedrijke denkers wereldwijd op het gebied van contentmarketing. Ik dacht dat hij een grapje maakte. Was niet zo. Sterker, ik stond zelfs op plek 17 in die lijst. En kon verder in de Top 50 geen Europeaan laat staan een Nederlander ontdekken.
Deze week verscheen een tweede versie van de lijst, en echt, ik ben nog vier plekken gestegen ook. En daar sta je dan tussen niet de minsten ter wereld. Joe Pulizzi, Jay Bear, Robert Rose, Heidi Cohen, Jeff Bullas, toch allemaal mensen met wie ik graag wel eens een biertje zou willen drinken.
De opstellers van de lijst bagatelliseren die gelukkig zelf ook een beetje: ‘As ever with these lists, it must be stressed that the ranking (…) is by no means a definitive measurement of influence, as there is no such thing. The people listed are undoubtedly influential when it comes to driving discussion within the context of content marketing.’
Over de meetmatrix kun je tevens zeggen wat je wilt. Die hebben de opstellers verbonden aan de hashtag contentmarketing. ‘The quick version is we ran PageRank analysis on the network of people talking about the #contentmarketing Twitter hashtag (we’ve looked at around 6 months’ worth of data) to find the relative influence of the people involved in the conversation.’
De Top 100 thought leaders op het gebied van contentmarketing is dus gebaseerd op Twitter conversaties. Hoe vaak je #contentmarketing gebruikt en hoe vaak tweets met die # worden geretweet dan wel anders worden opgepikt. En dan heet je dus een influencial en nog mooier, een thought leader als je in de bovenste regionen staat.
Niettemin. Toch leuk voor je eigen pret en je ego. Ik ga de PDF uitprinten en boven mijn bed hangen en een enorm goed weekend hebben.