Contentmarketing: begin bij het begin

Boek ‘Contenbijbel‘ gelanceerd. Nu begint het pas. Zoals ik altijd zeg: content start bij het einde. Als je tekst, film of post klaar is.

schedule 3 nov 2014
bookmark_border Contentmarketing
create

De eerste reacties, de eerste interviews. Altijd spannend. Je weet nog niet precies wat media willen weten. Wat meer en minder aanspreekt. Antwoorden heb ik dan ook nog niet prefab klaar.

Al een dag na de launch van mijn Contentbijbel boek mocht ik voor een filmpje warmdraaien tijdens het Taalcongres. En daarna mocht ik aanschuiven bij Gerbrand Pot van Crystal Park New Media voor zijn reeks De Wijzen van het Oosten. Een serie inspiratie-interviews voor ondernemers.

Passie

Ik sprak met Gerbrand over verschillende zaken. Want ja, iedereen heeft het over contentmarketing, maar wat moet je daar als mkb’er nou precies mee. En waar te beginnen.

Heel simpel. Begin bij het begin. Bij wie je bent, bij waar je voor staat. Ga dus op zoek naar het DNA van je bedrijf. Naar je STE. De reden waarom je bent opgericht. Daarin zit je grote verhaal. Als je dat niet kan vinden, ga dan op zoek naar je passie. Wanneer je geen passie voelt voor je merk of product of voor het vertellen van verhalen, begin dan liever niet aan contentmarketing. Want dan heeft dat geen enkele zin.

Storytelling

Verhalen vertellen is juist nu zo belangrijk. Traditionele marketing verliest immers meer en meer zijn kracht. Vertellen is een oerdrift en de missing link naar business succes. Ga die verhalen nou niet zelf schrijven of verfilmen, nee, huur daarvoor specialisten in. Journalisten en cineasten. Als je een Facebookpost kunt maken, ben je nog geen storyteller. Net zo min ben je een drie sterren chef als je thuis de lekkerste omeletten bakt. Of een Formule 1-coureur omdat je in een auto rijdt.

ROI Contentmarketing

Heb je een groot bedrijf? Contentmarketing is geen speeltje van de afdeling communicatie, sterker, die hoort niet de regie over contentmarketing te voeren. Contentmarketing betekent ondernemen, en dat zijn ze bij die afdeling niet gewend.

Verder had ik het met Gerbrand over de ROI van contentmarketing. Is de term Return on Investment in het huidige marketinglandschap niet een weinig achterhaald. Misschien moet je wel spreken over de Return on Influence of Impact.

Een laatste tip ook uit mijn boek Contentbijbel. Denk in oplossingen in plaats van kanalen. Denk lezers in plaats van producten. Inspireer, leer, help. Ga eerst dienen, en dan verdienen. Dat is die ROI. Dat is je return.