Met KLM op Radio2
Twee jaar aaneen had ik een column in Tijdschrift voor Marketing. Merkenkerkhof, heette die. Over merken die er over een aantal jaren niet meer zouden zijn. Een van de merken die ik ‘nomineerde’ was KLM. Hoe actueel bleek dat ineens deze week.
Er waren meer merken die in de rubriek voorbij kwamen. Selexys bijvoorbeeld, inderdaad, die voorspelling kwam al snel uit. SNS, bijna. En de column over Schoenenreus had ik al geschreven toen ineens het bericht in de krant verscheen over het omvallen van die reus. En zo kwamen nog tal van merken voorbij.
Ik plaatste twee dagen terug een tweet met de column en kreeg enkele uren een telefoontje van Radio2. Of ik iets over mijn voorspelling kon vertellen. En dat deed ik. Luister hier naar de uitzending, en o ja, dit was de column.
Merkenkerkhof
“Ach ja, de zwaan.”
“Een stervende zwaan, toen al.”
“Het KLM-blauw dat Frans-bleu werd.”
“Een blauwe zwaan opgegeten door een Frans haantje.”
“De Fransoos had ‘ons’ vooral gekocht om gaten in zijn eigen begroting te dichten, want mon dieu, Air France bleef jaarlijks in tegenstelling tot KLM honderden miljoenen verliezen.””
“Te conservatief. Geen lef voor vernieuwingen.”
“Beiden geen prijsvechters ook.”
“Konden ze ook niet op hun korte en middellange vluchten, te veel overhead, en dat gold voor al die traditionele luchtvaartmaatschappijen.”
“Wanneer ze wel in die prijzenslag waren meegegaan, zouden ze afbreuk doen aan de merkbeleving van hun premium producten lange afstand en business class.”
“En KLM was jarenlang berucht vanwege zijn hemeltergend slechte service.”
“Toen al met de Franse slag.”
“Sublimeerden ze voor de buitenwereld heel aardig met leuke online acties, herinner ik me. Cadeautjes weggeven aan reizigers, Delfts blauwe tegeltjes op de buitenkant van een Boeing..”
“Wat is zo’n cadeautje of tegeltje waard als je tijdens een volgende vlucht krijgt te horen dat je koffer is verdwenen of vlucht enkele uren is vertraagd.”
“Al dat Twitter-gejuich en ge-Like kwam vast van mensen die nooit reisden en al helemaal niet aan boord bij KLM stapten.”
“Nu zijn ‘we’ dus in Arabische handen, en die schilderden direct het KLM-blauw in Emirates-rood, want de periode van toezeggingen over merknaam en bestemmingen, yep, die waren verlopen.”
“Kon je op wachten, op die Arabieren. Emirates heeft een wereldwijd sterk netwerk, en daar weten ze wel wat service is.”
“Europa en Amerika krimpmarkten, Azië een groeimarkt. Kijk op de kaart en je begrijpt het direct. De hele wereld verbonden via Dubai en Amsterdam. Van Australië en Azië naar Europa en Noord Amerika.”
“Ze wilden Schiphol, de belangrijkste hub in het verbinden tussen Oost en West, en een luchthaven die al jaren top scoort in tal van lijstjes.”
“Met veel waardevolle slots die Schiphol eerder al nog verder intercontinentaal vrijmaakten door vakantievluchten naar Lelystad te verbannen.”
“KLM weg, je kunt het je niet voorstellen, maar ach, wie kan het echt wat schelen in welk vliegtuig hij stapt.”
“Zwanen zullen altijd blijven vliegen.”
“Blauw worden ze nooit meer.”