Contentmarketing en workouts

Het kost je gemiddeld 15 tot 17 maanden voordat je je contentmarketing activiteiten kunt verzilveren. Zo lang duurt het ongeveer ook voordat anderen de resultaten van je fitness inspanningen opmerken. Over de opmerkelijke overeenkomst tussen contentmarketing en workouts.

schedule 25 apr 2016
bookmark_border Contentmarketing
create

Genoeg vond ik, twee jaar geleden. Het was in Urban Outfitters, een winkel waar ik af en toe graag een half uurtje rondsnuffel. Die trappen naar nog weer een verdieping omhoog, ik schrok van mijn gepuf en opspelende kuiten.

Ik heb jarenlang gehockeyd. Fanatiek, heel fanatiek, totdat ik meisjes interessanter vond om achteraan te rennen dan een hockeybal. Nog wel een paar keer in Heren 1 gespeeld, maar hockey moest vooral gezellig blijven.

Kniekapsel

Studententijd, bierelftallen, training aan selectieteams gegeven ook, coachen Dames 1, maar dat hockeyen zelf liep niet meer zo soepeltjes, merkte ik. Last van die knie nadat ik ruim 25 jaar geleden –op de laatste dag, tijdens de laatste bocht, tijdens de laatste afdaling- uitgleed op een skipiste, dat was ook mijn laatste wintersport trouwens.

Kniekapsel geschuurd, was de diagnose, en daar bleek verder niks aan te doen, ja, dat scheurtje kon erger worden, maar ook langzaam dichtgroeien. Aldus luidde de troost.

En ach, ik was na al die jaren ook wel een beetje klaar met dat opgelegde derdehelft bierenbitterballen-ritueel en uitdijende tegenstanders uit de veteranen competitie die steeds vaker te gefrustreerd met sticks stonden te zwaaien.

Bourgondisch

Zwemmen, yep, ook een tijdje nadien geprobeerd, maar baantjes trekken, kan alleen op wekker-zeer-onvriendelijke tijden. Sportschool? Vreselijk: sporten doe je outdoor. En hoe al die even onduidelijke als vervaarlijke apparaten te bedienen, geen flauw idee.

En intussen wel mijn Bourgondische leventje voortzetten.

Dat begon zich te wreken.

Stadswild

Vriend Anton-Jan attendeerde mij op Stadswild. Aan je lijf werken in de buitenlucht met de stad als urban gym. En dat kon met een personal trainer.

Sindsdien word ik elke week onder handen genomen door Juri. Weer of geen weer, hij wacht me op met treklinten en trektouwen, battle ropes, dumbells en andere urban speeltjes. Nu alweer zo’n 15 maanden lang. En ineens, mijn gemoed fleurt er elke keer opnieuw weer van op: ‘Jee man, je ziet er goed uit’; ‘Hé Hospes, ben je afgevallen?’; ‘Zo, een vetstofzuigertje gekocht?’

Ik ben voor velen die mijnheer, of dat mannetje zo je wilt, met de Hans Ubbink-jasjes. Die hul ik nog steeds graag om mijn schouders. Maar steeds vaker ook, tijdens een workshop of keynotes draag ik alleen een t-shirt, omdat ik wat steviger in mijn vel zit, omdat het esthetisch kan, zeg maar.

Joe Pulizzi

Ik moest direct denken aan dat verhaal van Joe Pulizzi. Die heeft berekend dat het gemiddeld 15 tot 17 maanden kost voordat je je content marketing inspanningen kunt verzilveren. Dat kun je wel op kunstmatige manier met paid en Adwords proberen te versnellen, maar wat heb je daar op de lange termijn aan.

Die kunstgrepen zorgen er wellicht voor dat je online eventjes wat beter en sneller wordt gevonden, maar wat gebeurt er als je met dat paid en Adwords stopt? Dan zak je weer pardoes naar de kelder van zoekresultaten.

Ik had ook spierversterkers kunnen slikken of andere kunstgrepen kunnen aanwenden om mijn lijf sneller op te strakken, maar hoe gezond is dat. Je ijdelheid raakt misschien aan de anabolen verslaafd. Met als mogelijke bonus: acne, kaalheid en hart- en vaatziekten, en ja, wat ben je dan opgeschoten.

Ongoing verhalen

Kies bij contentmarketing daarom voor stapje voor stapje. Langzaam vertrouwen en abonnees opbouwen, op basis van ongoing verhalen. Door continu online aanwezig te zijn, door op natuurlijke wijze te zorgen voor verhalen die het waard zijn om te delen. Zoals ik elke week word opgewacht door Juri waardoor ik stapje voor stapje beter in mijn vel kom te zitten.

Contentmarketing en Stadswild, ja, soms lijken dingen meer op elkaar dan je op het eerste gehoor zou denken.

Foto: Juri Klaric