Paar lesjes Content Curation

Zij is misschien wel de bekendste content curator. Welke verhalen selecteert zij uit de contentberg die zij elke dag bestijgt. En Maria Popova heeft enkele lessen voor de toekomst.

schedule 20 feb 2014
bookmark_border Contentplatform
create

Brain Pickings heet het blog van Maria Popova dat zij omschrijft als “your LEGO treasure chest, full of pieces across art, design, science, technology, philosophy, history, politics, psychology, sociology, ecology, anthropology, you-name-itology.”

Haar blog vol curated content trekt maandelijks 1,2 miljoen bezoekers. Hard werken is het, 450 uur per maand, zegt zij. Popova volgt online honderden artikelen en podcasts per dag en leest 12 tot 15 boeken per week, los van een drietal tijdschriften, GOOD, Wired en Fastcompany. Uit al die informatie zeeft zij elke dag doordeweeks drie artikelen waaraan zij 3 tot 8 uur dagelijks schrijft.

Haar drie selectiecriteria, vertelde zij online: ‘Laat het verhaal, de video of het beeld iets achter voor de lezer, een gedachte, idee of vraag. Twee: is het tijdloos. Is het na een maand of jaar nog steeds interessant om te lezen. Drie, en misschien wel het allerbelangrijkste, kan ik het zelf van voldoende extra context voorzien. Het verrijken en verdiepen door middel van historische achtergrond, gerelateerde artikelen en ander doorverwijsmateriaal. Opdat dan mijn blogpost voor de lezer pas echt de moeite waard is om aan te linken in plaats van aan de dingen die ik in dat artikel noem, bijvoorbeeld een website, een TEDtalk of boek.’

‘Als ik dat laatste niet kan doen, behalve de opmerking dat het belangrijk is om te lezen, dan is het niet meer dan een goede tweet. Geen artikel materiaal.’

Maria Popova is geboren in Bulgarije. Voor haar studie verhuisde zij naar Amerika. Echt stimulerend vond zij de colleges niet. Een zaal met 400 studenten, en een professor die de namen van de studenten niet kende, snel een Powerpoint-presentaties afraffelden en vervolgens een paar huiswerkopdrachten uitdeelde, nee, niet erg goed voor je persoonlijke groei en verrijking.

‘Een maand TEDTalks kijken, gaven me meer insights, kennis en inspiratie dan vier jaar ‘liberal arts education’.’

Nieuwsgierigheid is volgens haar de grootste en krachtigste tool voor persoonlijke groei. Maar ook nieuwsgierigheid heeft als leidraad een curational approach nodig. Iemand die je informatie voor je selecteert, duidt en publiceert. Iemand die ervoor zorgt dat je door de bomen het bos weer ziet. Iemand die je gidst, de kern van een verhaal oppakt en de ruis laat verdwijnen. ‘Van de New York Times tot interessante mensen op Twitter: content curators fungeren als culturele barometers die je helpen je inherente nieuwsgierigheid op de meest zinvolle manier te gebruiken.’

Tijdens haar studie werkte Popova een tijdje bij een reclamebureau. Voor inspiratie keken de hippe medewerkers niet verder dan de reclamewereld zelf, en nee, dat is niet hoe je creativiteit stimuleert. Vond zij.

Zij besloot de creatieven elke vrijdag een e-mail te sturen met vijf dingen die helemaal niks met reclame te maken hadden. Gewoon ‘meaningful, interesting or important things –and not just cool’. Wat gebeurde. De medewerkers vraten haar mails en stuurden die door naar hun vrienden. Brain Pickings was geboren.

En nee, benadrukt zij. Bij content curatie gaat het niet om het najagen van de laatste hot links die iedereen gelezen of gezien moet hebben. Die kunnen mensen op tal van blogs en bij tal van mensen terugvinden. Plus: ‘Een goed curatorial blog heeft niet verschillende auteurs, maar een eigen stem, een eigen authentiek geluid. Dan pas ook wordt de kleur van de gids duidelijk.’

‘The art of curation isn’t about the individual pieces of content, but about how these pieces fit together, what story they tell by being placed next to each other, and what statement the context they create makes about culture and the world at large.’

Tenslotte over de toekomst van curators: ‘I don’t think we’ll ever reach a point where there will be too many excellent curators because, like any market economy, there’s a limited pool of resources – in this case, people’s attention and loyalty – so an increase in the number of curators will simply raise the bar for what constitutes great content curation, rather than dilute the art of it. We’ll probably see more of a specialization, with many curators branching out into narrower areas of expertise.

‘Er zullen slechts een handjevol generalisten over blijven met het uithoudingsvermogen, de dwangmatigheid en een enorme minachting voor hun slaap. Die heb je echt nodig om als generalist op de hoogte te blijven van alles wat speelt online en offline.

Mooie learnings van Popova, ook voor (B2B)-bedrijven. Ga niet over alles schrijven wat je tegenkomt. Vooral niet waarover iedereen het al heeft. Maar deel alleen content die zinvol of tijdloos is, en verdiep en verrijk die met je eigen stem. Je eigen mening of context.

Noot: Informatie heb ik gehaald uit verschillende online bronnen. Citanen komen van Fromyourdesk.com en het blog van Amerikaanse webagency Nebo.