Wat is het narratief van jouw organisatie?

schedule 13 sept 2020
bookmark_border Storytelling
create

Corona houdt medewerkers al maanden thuis. Hun voeling met het bedrijf of de organisatie krijgt erdoor een flinke tik. Er is dan ook een groeiende noodzaak om de boel bij elkaar te houden. Met een narratief dat zorgt voor inspiratie, motivatie en binding. Intern en extern. En zorg er alsjeblieft voor dat wat je belooft, zegt en doet met elkaar overeenstemt.

Hoe lang is het geleden dat jij al je collega’s vis-à-vis hebt gesproken? Dat jij Arwin, Suzanne en Najib van een verdieping lager hebt gezien? Dat jij je leidinggevenden echt in de ogen hebt gekeken?

Corona houdt mensen aan huis. Al maanden aaneen. Thuiswerken zijn de meesten totaal niet gewend. Hun binding met het bedrijf, met de organisatie, waarvoor ze werken, krijgt erdoor een fikse tik. Normen en waarden, jeetje ja, maar ach, wat geeft het, er is toch niemand die de hele dag met je meekijkt. Van het management, nope, je hebt de afgelopen weken nauwelijks iets van hen gehoord.

Informeren, betrekken en horen van medewerkers, natuurlijk, dat was altijd flink belangrijk, maar corona heeft interne communicatie nog meer op de kaart gezet. Er is -plat gezegd- een groeiende noodzaak om de boel bij elkaar te houden. Om ervoor te zorgen dat medewerkers blijven werken volgens de normen en waarden van het bedrijf.

Onderzoek KPMG

Een recent onderzoek van KPMG onder ruim 1800 CEO’s onderstreept dat nog eens. CEO’s willen meer aandacht voor hun werknemers, zeggen ze. Ze voelen dat talent -in tijden van gedwongen thuiswerken- zomaar onder hun vingers vandaan kan glippen. Want ja, waarvoor zou iemand per se voor jou kiezen als hij -een kantoorpark verderop- voor meer geld hetzelfde werk kan doen.

Ook daar werkt hij vanuit huis, maar heeft hij een leuker verhaal. Immers, daar verkopen ze niet zomaar chocolade, maar willen ze de cacao-industrie slaafvrij proberen te maken. Daar hebben ze niet zomaar een webshop, maar willen ze klanten aan het glimlachen krijgen. Daar verkopen ze geen bloemen, maar geluksmomenten.

Wat is eigenlijk mijn meerwaarde, vragen de CEO’s uit het KPMG-onderzoek zich bijkans paniekerig af. Wat is de rol van mijn onderneming in de samenleving? Wat is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat is ons verhaal? Storytelling is ineens belangrijker dan ooit.

Duidelijke missie graag

CEO’s weten. Een duidelijke missie haalt het beste in mensen naar boven. Mensen – bonusjagers en aandeelhouderbehagers uitgezonderd- komen niet uit hun bed voor data, groeidiagrammen en winstcijfers. Wel voor een geloof. Voor de essentiële waarheid van de organisatie.

Medewerkers met een hart voor de zaak zijn ook meer bevlogen. Hebben meer werkgeluk. Met Zweden en Duitsland worden Nederlandse medewerkers het sterkst gemotiveerd door zingeving in hun werk, kun je lezen in het boek van Quinty Danko en Sybrich Willemsma. Ze komen niet alleen om te werken, maar willen bijdragen aan de maatschappij. Hun werk moet zin hebben.

Daar gaat het fout. 41% van medewerkers heeft geen benul waar het bedrijf voor staat. 73% gelooft niet in de waarden van het merk. 90% van Nederlandse medewerkers voelt zich niet betrokken bij de organisatie.

Bedrijven hebben geen duidelijk of geloofwaardig verhaal. Als dat er misschien wel is, dragen ze dat veelal nogal knullig uit. Met driekwart van je medewerkers schaterend langs de zijlijn.

Wie ben ik? Waar sta ik voor?

Met verhalen geven wij –homo narrans– betekenis aan wat er om ons heen gebeurt. Hoe ingewikkelder de wereld, hoe sterker onze behoefte aan richtinggevende verhalen, hoe meer we ons vastklampen aan verhalen die troosten en inspireren

Laat dus horen waarvoor je staat. Geef je medewerkers -en klanten- verhalen die inspireren en motiveren. En zorg er alsjeblieft voor dat wat je gelooft, doet en zegt met elkaar overeenkomt.

Wie ben ik? Waar sta ik voor? Wat is mijn raison d’être?

Belang narratief

Corona heeft de noodzaak van storytelling als geen anders aangewakkerd. Een narratief voor je bedrijf of organisatie is belangrijker dan ooit. Ook in het nieuwe normaal, leert onderzoek van Gartner.

Ga aan de slag. Vertel je verhaal, en doe dat merkonderscheidend goed. Voordat je medewerkers en klanten naar elders uitfladderen. Dan is het echt einde verhaal.