Auto als driver content marketing

schedule 17 juni 2014
bookmark_border Contentmarketing
create

Een praatje bij een bekend automerk. Voor een dertigtal sales-heren van dito dealers. Over storytelling, sociale media en content ging het. Iets dat ze bij die dealers zagen als strafwerk, getuige hun social activiteiten. Allemaal deden ze online hetzelfde ook. Zonder dat het op Facebook tot veel enthousiaste reacties leidde. Niet verwonderlijk. Het was gewoon niet leuk wat ze deden. Niet inspirerend noch spannend. Had geen waarde ook, en ja, dan zorg je niet voor verhalen die het waard zijn om te delen.

‘Wie vindt zijn eigen content onmisbaar’, vroeg ik. ‘Zo onmisbaar dat al je fans en volgers direct uitbarsten in een litanie van gejammer en tranenrijke smeekbeden om toch vooral met die content door te gaan.’

Niemand stak zijn vinger op.

‘Dus allemaal maken jullie eigenlijk content die overbodig is, want niet onmisbaar.’ En dat moet het uitgangspunt zijn van al je content. Die moet zo goed zijn dat mensen ervoor zouden willen betalen. Die moet leiden tot grootse protestmarsen zodra die uit de lucht wordt gehaald. Denk de kilometerslange protestslinger die op 18 april 1973 door Den Haag kronkelde. Tienduizenden die demonstreerden voor het behoud van zeezender Veronica. Het was de grootste demonstratie ooit, toen.

Geen contentkul

Val mensen dan ook niet lastig met content kul. Voorzie ze van content met toegevoegde waarde. Verblijd ze met verhalen die het waard zijn om te delen. Geef. Waarom zouden mensen anders straks nog een auto bij jou kopen als je die ook gewoon online kunt kopen. Want daar zoeken mensen eerst als ze op zoek zijn een nieuw product, ook een nieuwe auto. De eerste online autoverkoper zijn al actief op het web.

Kansen genoeg ook. Bij mijn dealer vond ooit een voorstelling plaats van het Holland Festival. Nog nooit zoveel enthousiaste mensen na afloop van een voorstelling gezien. Maar nee, de dealer deed er niks mee. Niks geen filmpje die hij kon duursturen naar mensen die er niet waren. Noch een filmpje naar mensen die er wel waren.

Dezelfde dealer plaatst foto’s op zijn FB-page van mensen die een nieuwe auto bij hem hadden gekocht. Leuk en aardig, maar kijk nou eens verder. Waarom hadden ze weer voor dat merk gekozen. Hoeveel kilometers hadden ze met de auto gereden. Waar waren ze geweest. Wat was de geschiedenis van hun vorige auto. Er komen altijd verhalen voorbij waarmee je wat kunt doen.

Een andere dealer had kaartjes weggeven voor een groot sportevent dat plaatsvond op hinkstapsprong afstand van zijn voordeur. Hij plaatste op zijn FB-account een foto van de overhandiging van de kaartjes, en klaar. Nee dus, volg die prijswinnaars. Laat zien hoe ze genieten van hun dag en de wedstrijden enz en plaats dat in de context van je merkwaarden. Zo zorg je voor een verhaal bij het verhaal. Content begint bij het eind.

Million Mile Joe

Ik sloot af met een video over Million Mile Joe. Een Amerikaan die 1 miljoen kilometer in zijn Honda had gereden, en om die reden op typisch Amerikaanse manier uitgebreid in het zonnetje werd gezet. Een actie, heel klein en lokaal, maar waarover ze zelfs spraken bij CNN. Want dat gebeurt met waardevolle content.

Houdt het klein, gebruik je klanten. Zij zijn tenslotte je beste ambassadeurs en zorgen dan ook voor de allerbeste verhalen om te delen.