Foodleverancier begint nieuwszender
Een interactief platform voor de horeca. Dat wilde Deli XL, totaalleverancier voor de foodservicemarkt. Om de brandawareness van het merk te vergroten. Met niks geen praatjes over hen zelf, maar met verhalen over events, innovatie producten, rijzende kooksterren en andere culinaire weetjes en ideetjes. “Praat waar je doelgroep over praat, en dus niet waar jij graag over praat.”
“We staan vooral bekend als leverancier voor de zorginstellingen, en dat klopt, want dat is ook onze grootste markt. Ons aandeel binnen de horeca en hospitality is heel klein, en daar willen we groeien, daar willen we ons netwerk vergroten. Met ons interactieve platform Foodreporter,” vertelt Marco van Davenhorst van Deli XL.
“We zeggen tegen iedereen binnen de horeca en hospitality: wij hebben het publiek en het podium, dus als je een verhaal hebt dan komen we langs. Het gaat dus nadrukkelijk niet over ons. We faciliteren voor bedrijven conversaties. Maken een verhaal over hun merk dat ze zelf kunnen delen. Zorgen voor views en likes, en aldus voor de juiste mensen om hun merk loveable te maken.”
Met Foodreporter wil Deli XL de brand awareness rond het merk binnen de horeca vergroten. Dat lukt. Sterkoks, culi’s, food en beverage bobo’s en invloedrijke hospitality heren en dames praten over het platform en besloten dat ook intensief te volgen. De groene Foodreporter-interviewmicrofoon groeide uit tot een mediamagneet.
Resultaat: “We hadden een marktaandeel van 5,15% binnen de horeca en dat is gegroeid naar 7,5%. Ondanks dat de markt op een nullijn zit, waarbij volumes dalen.”
Een flinke marktgroei in ruil voor twee camera’s van €150, twee microfoons van €40 en een WordPress-website van €1200. Verder zijn er drie medewerkers (25% inzet per week) en drie stagières (50% inzet per week) bij Foodreporter betrokken. Alles in-house aangestuurd, niks uitbesteed aan derden.
Deli XL als uitgever. Als facilator van verhalen. Marco: “Praat waar je doelgroep over praat, en dus niet waar jij graag over praat. Denk als Google. Eerst bereik en naamsbekendheid zaaien en ga daarna geld verdienen. Traditionele marktbewerking werkt niet meer.”