Nieuw boek. Hart voor Zaken.

Geen boek over contentmarketing noch over storytelling. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat merken dat te vaak als marketing make-up gebruiken. Je kunt wel van alles naar buiten roepen, maar dat blijft een kansloze exercitie als je medewerkers dat verhaal niet ademen. De oprechte liefde voor je klanten begint van binnenuit. En daarmee bij alles wat je zegt en doet. In ‘Hart voor Zaken. De ROI van een liefdevolle organisatie’ leg ik uit hoe je bouwt aan zo’n liefdevolle organisatie en wat daarvan op de lange termijn de ROI is.

schedule 16 juli 2023
bookmark_border Nieuws
create

Ga luisteren in bestuurskamers. Schuif aan bij strategische sessies van marketingafdelingen. Liefde is het laatste woord dat je daar zult horen. Zelfs niet uit de mond van leiders die zich erdoor in hun dagelijkse doen wel door laten leiden.

Liefde hoort niet thuis in de boardroom. Liefde hoort thuis in de schriftjes van dichters, zangers en romanciers. In het woordenboek van dominees. Ondernemers en directieleden, niks liefde, die praten over winstmarges, marktpenetratie en businessmodellen. Over data, beurswaarde, kwartaalcijfers en innovatie.

Liefde, doe niet zo mal.

Bij liefde denken leiders en bestuurders aan hun partner en kinderen. Liefde is iets voor thuis. Niet iets dat ze koppelen aan hun business. Dat is vreemd. Want liefde loont. Liefde zorgt voor winst. Niet alleen voor hun medewerkers en leveranciers. Maar ook voor hun klanten en de wereld om hen heen.

Natuurlijk. Ik begrijp best dat de combinatie liefde en zakendoen een beetje plakkerig aanvoelt. Een beetje giechelvreemd. Maar liefde is de allersterkste kracht die er wereldwijd bestaat. Tim Sanders schreef het al in 2002. Love is a killer app. En die app is vandaag als geen ander nodig.

In een tijd waarin de betrokkenheid van medewerkers bij hun werk tot een dieptepunt is gedaald en ze mentaal al tijden zijn uitgelogd.

In een tijd waarin mensen willen werken voor een bedrijf dat impact heeft op de maatschappij. Tony Chocolonely in plaats van een chocolademerk. Triodos in plaats van een bank. Ze kiezen voor een bedrijf met een verhaal.

In een tijd dat consumenten bedrijven cancelen die winst maken over de rug van mensen, milieu en maatschappij.

In een tijd dat medewerkers hun baan opzeggen of opstaan tegen hun leiders omdat die de maatschappij blijven misbruiken voor eigen gewin,

In een tijd waarin medewerkers hun persoonlijke doelen willen verenigingen met die van de organisatie waarvoor ze werken.

In een tijd waarin medewerkers klaar zijn met old skool hiërarchische structuren, traditionele verdeel-en-heers leiders en Bokito’s in de bestuurskamers.

In een tijd waarin we vanuit onze eigen bubbels steeds meer polariseren zonder naar anderen te luisteren, terwijl bedrijven inclusiever worden qua kleur, geloof, politieke achtergrond en seksuele geaardheid. Dan moet je zorgen voor een cultuur waarin iedereen zich thuis, veilig en okay voelt.

In een tijd waarin steeds meer bedrijven en organisaties vooral in het nieuws komen vanwege grensoverschrijdend gedrag, bullenbakkende managers, een angstcultuur, misbruik, onveiligheid, discriminatie en pesterijen.

Zo kan het niet langer besluiten steeds meer ondernemers.

Het is de hoogste tijd voor ander gedrag. Voor een herwaardering van de Gulden Regel,een moreel kompas dat binnen alle culturen en religies bestaat. ‘Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden’ of ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet’. Met waarden als eerlijk, onbaatzuchtig, bescheiden, geduldig, toewijding, vergevingsgezind, vertrouwen en aardig. Allemaal woorden die betrekking hebben op liefde.

Kijk om je heen. Zie wat het model van Milton Friedman en de Amerikanisering ons heeft gebracht. Het moetbeter voor mens, milieu en maatschappij. Beter voor leveranciers en producenten.

Hoe ze dat doen, vertellen ze in mijn podcast ‘Hart voor Zaken’ dat de prelude was voor dit boek en basis legde voor een stappenplan naar een liefdevolle organisatie.

Elke ondernemer begint een bedrijf uit liefde.Voor een product. Voor zijn mensen. Voor zijn klanten. Voor een betere toekomst. Voor de planeet. Voor de volgende generaties. Die liefde keert terug in zijn missie, merkbelofte, business strategie, personeelsbeleid en de manier waarop hij met leveranciers en zijn omgeving omgaat. Dat geeft fraaie vergezichten en vergt pittige uitdagingen. Maar met minder neemt hij geen genoegen. Omdat hij doet en zegt waarvoor hij gaat en staat. Omdat hij doet waarvan hij houdt. Omdat hij wil bouwen aan een liefdevolle organisatie.Met een mens-gedreven, veilige cultuur en betrokken en verbonden medewerkers.

Die liefde is bij alle ondernemers die ik sprak niet zomaar ontstaan. Bij sommigen ontvonkte die tijdens een sabbatical. Anderen gaven hun bedrijf een liefdesdraai na een scheiding of een persoonlijke crisis. Bij weer anderen ontbolsterde die liefde uit nijd, omdat ze het niet konden aanzien hoe anderen de wereld aan het opeten waren.

Hun liefde is de leidraad van alles wat ze doen, vertaald naar een missie en een purpose. Die blijkt flink aanstekelijk. Ze weten steeds meer mensen aan hun liefde, hun hogere doel te verbinden. Mensen wiens persoonlijke doelen, dromen en drijfveren matchen bij dat van het bedrijf. En zo gaan bedrijf en medewerkers groeien. Met de liefde van de ondernemer als levenselixer. Niet per se volgens een traditionele bedrijfsstructuur, maar op een manier waarop alle medewerkers het beste groeien en bloeien, en tot hun recht komen.

Klanten voelen de liefde die ze van het bedrijf krijgen.Als jij als ondernemer van je medewerkers houdt, houden zij van je klanten, en houden je klanten weer van jou. Als je daarbij ook nog eens milieu en maatschappij omarmt, krijg je daarvoor extra liefde terug.

Liefde is wederkerig.

Liefde is eerlijk, open en waarachtig. Liefde is essentieel voor een betekenisvol leven.

Wanneer je onderneemt met liefde kun je het verschil maken in het leven van anderen, en met elkaar een duurzaam winstgevend bedrijf opbouwen.

Ik was jarenlang journalist voor business magazines en economische redacties van magazines en kranten. Ik hoorde die vraag zo vaak totdat die mij verdoofde. Hoe kan ik mij onderscheiden van de concurrentie. Hoe kan ik uitstijgen boven de rest. Geen maand of een jaar, maar langer, veel langer.

Liefde is het antwoord. Want liefde biedt dat voordeel. Liefde is een business case.

Ik luisterde de afgelopen jaren naar tientallen ondernemers. Las twee meter boeken en artikelen, en sprak met specialisten op het gebied van (business) ethiek, (business) filosofie, human relations, sociologie, economie en psychologie. Echt waar,maak mij niet wijs dat liefde niet thuishoort in de bestuurskamers.

Jij wilt dat niet. Omdat je ervoor bang bent. Omdat je dat woord je jeuk bezorgd. Maar kom op. Noem het dan passie of bevlogenheid. Jij mag dat gevoel met welk ander woord verdoezelen. Het gaat om menselijke verbinding. Van hart naar hart. Dat heet heel ouderwets, ja echt waar, gewoon liefde. Of zoals je wilt, dat is die killer app genaamd liefde.

Ik hoop dat dit boek jouw hart zal openen. Je zult merken. Dan klopt alles zoveel beter.