ROI van contentmarketing
Hilarisch vind ik het soms. Al die verrassende theorieën, ingewikkelde modellen en andere wonderlijke verklaringen die veel mensen ineens bezigen als het over de ROI van contentmarketing gaat. Alsof contentmarketing een zware wetenschap is.
Bij contentmarketing gaat erom dat je zorgt voor verhalen die het waard zijn om te delen. Daar zijn helemaal geen moeilijke theorieën voor nodig. Wel een goed verhaal.
Kijk eens naar je zelf. Wat is de ROI van een goed boek, goede theatervoorstelling of goede film. Volgens mij is dat heel simpel. Dat mensen over die roman, film en theatervoorstelling gaan praten. Opdat anderen dat boek zullen kopen dan wel die film en voorstelling bezoeken. Zoals jij mensen ook vertelt over die mooie roman die je hebt gelezen of fantastische film die je hebt gezien. Zoals je ook (online) enthousiast tweet en vertelt over die televisieserie of dat en dat artikel.
Ik was jarenlang journalist. Schreef verhalen voor magazines, tijdschriften en dagbladen. Nooit wees een hoofdredacteur of redactiechef mij op de ROI. Nimmer benadrukte hij dat de return on investment van dat artikel toch vooral heel hoog moest zijn.
Het enige waar het hem om ging, was dat het een goed geschreven verhaal moest zijn. Een verhaal dat zijn lezers stampvoetend, met bonzend hart, pijnlijke frons of grote glimlach zouden lezen, en waarover ze de volgende dag bij de koffiezetter, langs de lijn of tijdens een verjaardagsfeestje zouden spreken. Opdat anderen zijn krant, tijdschrift of magazine ook kochten. Niks verder geen geleuter over ROI of wat voor return dan ook. Dat was de return.
Natuurlijk. Het verhaal moest voldoen aan alle journalistieke voorwaarden. Bestaan uit een kop, middenstuk en staart, voorzien van een fijne aankeiler en uitsmijter het liefst ook. Inhoudelijk diende het te kloppen, hoor en wederhoor, meerdere relevante bronnen enz. Kwaliteit, daar ging het om. En daar gaat het bij elk journalistiek verhaal om. Of je daarvan nou een geschreven, radio- of filmverslag van maakt. Online of offline.
Hetzelfde geldt voor een roman, film, theatervoorstelling, documentaire of wat dan ook: die moet kwalitatief in orde zijn. Dan pas kun je ermee anderen positief aansteken. Dan pas gaan mensen met liefde over dat verhaal praten. Dan pas vertellen ze dat enthousiast door. Online en offline. Hoe hoger de impact, hoe hoger de buzz.
Hoeveel meer ROI wil je hebben.