Storytelling en interne communicatie
Medewerkers moeten door corona gedwongen thuiswerken. Dat zorgt voor meer werkstress, meer verzuim en een stijgend aantal burnouts. Daarom is storytelling juist nu belangrijker dan ooit om de boel letterlijk bij elkaar te houden. Met merkverhalen die zorgen voor bedrijfstrots, inspiratie en betrokkenheid.
Mijn buurman Ben. Een energieke man. Slim en bevlogen. Een echte teamplayer. Iemand die elk bedrijf graag als manager zou willen binnenhengelen.
Dat lukte een grote accountancy begin dit jaar.
Vol enthousiasme stortte Ben zich in zijn nieuwe avontuur. Samen met andere nieuwkomers werd hij door de normen-en-waarden-wasstraat van het bedrijf gehaald. Na die ontgroening stond hij nog meer te popelen.
Begin november kwam ik Ben tegen -door corona zie je mensen amper nog. Hij oogde energieloos, lamgeslagen en bleek. Hij was Ben niet meer.
“Mijn leven is zo eentonig”, jammerde hij. “Elke dag is hetzelfde. Ik ga van Zoom naar Zoom, echt, ik ben blij als het vijf uur is. Ik mis de gesprekken in de gang. Ik mis de koekjestrommel bij Mia. Ik mis al mijn andere collega’s. De binding, het wij-gevoel, de fun is weg”.
Ik zag dat hij het meende.
Ook jij hebt een Ben in dienst, sterker, al je medewerkers heten sinds de lockdown Ben.
Ze voelen zich minder betrokken bij de organisatie. Ervaren meer stress en eenzaamheid. Er is meer verzuim. 10% hangt tegen een burnout.
Interne communicatie is dan ook belangrijker dan ooit om de boel letterlijk bij elkaar te houden.
Dat doe je niet met nog meer online borrels, yogaklasjes, kooklessen of pubquizen, hou toch op. Met dat soort paniekvoetbal verhoog je enkel de irritatie en stress. Met storytelling zorg je voor meer verbondenheid en het bieden van richting en inspiratie. Voed je de bevlogenheid in de harten van je medewerkers.
Storytelling is de Haarlemmer olie van je organisatie. In tijden van crisis zoeken mensen immers naar verbinding. Naar houvast. Naar een gemeenschappelijk identiteit. Naar een gemeenschappelijk verhaal.
Wat is jouw verhaal?
Ook CEO’s beseffen het belang van storytelling. Bleek uit een groot onderzoek van KPMG.
Medewerkers komen niet uit hun bed voor data, groeidiagrammen en winstcijfers. Wel voor een geloof. Voor een missie. Voor de essentiële waarheid van het bedrijf.
Wat is de rol van hun onderneming in de samenleving?
Vooral in Nederland, Zweden en Duitsland worden medewerkers enorm gemotiveerd door zingeving in hun werk. Hun werk moet zin hebben. Daar krijgen ze zin van. Dan voelen ze een hart voor hun zaak.
Hoe pijnlijk is de realiteit. 41% van alle medewerkers heeft geen benul waar hun bedrijf voor staat.
73% gelooft niet in de waarden en normen van het merk.
90% van alle Nederlandse medewerkers voelt zich niet betrokken bij de organisatie, en dat percentage zal in deze tijden van corona enkel zijn gegroeid.
Laat dus horen waarvoor je staat. Als jij je medewerkers en klanten wilt inspireren en motiveren.
Wat is jouw meerwaarde? Wat is de rol van jouw onderneming in de samenleving? Wat is je maatschappelijke verantwoordelijkheid? Wat is je verhaal. Storytelling is ineens belangrijker dan ooit.
Luister naar mijn talk voor het Ondernemerscollege van BakerTilly en reageer gerust.
Veel kijk- en luisterplezier.