Popband bouwt contentplatform
Het is de eerste Nederlandse popband met een eigen contentplatform. En recent ook deden ze een rondje Nederland om bij hun Nederlandse fans een limited edition box te bezorgen. Luister mee met Pip Blom. “Een eigen platform biedt iets extra’s. Ja, dat heb ik ook. Dit is de toekomst.”
Hun optredens, allemaal geannuleerd.
Festivals in binnen- en buitenland, streep erdoor.
Zo sta je in 2019 als Nederlandse band te schitteren op het John Peel Stage op Glastonbury, een van de meest gewilde Europese podia.
Zo zit je een zomer later noodgedwongen thuis. Waar je juist had willen oogsten van je optredens in Glastonbury en op SXSW.
Dat ka virus.
Pip Blom heet de band, Pip Blom heet de zangeres. Meer beroemd in Engeland dan in eigen land. Niet zo vreemd. Luister maar eens. De repeterende gitaarriffs, de onderkoelde pseudo-verveelde stem van Pip: de band past in de opmars van Britse postpunk bands als Shame, Squid en Sports Team.
Nu staat de opmars van de band gedwongen stil. Zit Pip met haar broer Tender, bassist Darek en drummer Gini thuis.
De band besloot de lockdown te benutten. Om nieuw materiaal op te nemen, maar vooral om in contact te blijven met hun fans. Voor je fans trek je immers van podium naar podium. Als die podia noodgedwongen moeten sluiten, blijven je fans over.
Natuurlijk, er is sociale media. Maar of je daarmee nog echt in contact met je volgers en fans komt, nee, dat weet je dankzij die duistere algoritmes nooit. Liever ook wil je rechtstreeks met je fans in contact komen. Nog mooier, die even in de ogen kijken.
Dus wat doe je dan, omdat je toch net 300 limited edition boxes -met een nieuwe editie van je debuutalbum en twee vinylsingles hebt gemaakt. Dan ga je die dozen persoonlijk bezorgen bij je fans. Een groot deel daarvan ging per post naar Amerika, Europa en Japan. 60 stuks gingen in hun tourbus Dolly. Voor een rondje Nederland.
Vijf dagen reisden ze, vertelt Pip. Van Scheemda naar Schinnen, van Slootdorp naar Sluiskil. Van zeven uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds. Met onderweg twee overnachtingen. “Dat is het voordeel van zo’n lockdown. Bijna iedereen was thuis.”
De fans stonden Pip enthousiast op te wachten met Oranjekoek (Friesland) en worstenbroodjes (Brabant) of een ander cadeautje. En daar werd over gesproken online. Met foto’s en selfies en meer van zulks. “We hadden de dozen ook kunnen opsturen, maar voor dezelfde verzendkosten konden we ze bezorgen. Al die online aandachtwas leuk, maar toch vooral bijzaak.”
Toen ook ontstond het idee om een community te bouwen op een eigen platform. Met content in alle vormen en maten. Een online clubhuis waar ze zonder de tussenkomst van tech reuzen met hun fans konden praten. In eerste instantie bedoeld tot de release van hun tweede album. Zodat fans letterlijk the making ofvan die plaat kunnen volgen.
Andere artiesten volgen al dit pad, vertelde ik vorig jaar op het popfestival Eurosonic/Noorderslag. Kijk naar de platformen van Amanda Palmer, Nick Cave, Pearl Jam, In Flames en Metallica.
In ons land heeft -gek genoeg- nog geen enkele band of artiest een eigen content platform. Misschien dat daarom het management niet zo enthousiast reageerde, vertelt ze. “Jezelf verkopen met content, ze hadden het idee dat het schadelijk voor ons imago kon zijn.”
De band dacht, bekijk het. We gaan er gewoon mee aan de slag. En gaandeweg ging het management overstag. “Het is misschien gek dat je mensen voor content laat betalen, waarvan ook jij vooraf niet weten hoe dat eruit gaat zien, maar inderdaad, dat weet je de volgende dag van een krant ook niet.”
Backstage heet hun platform. Als member krijg je gratis een nieuwsbrief met die members only app met speciale content. Als Premium Member (4 euro per maand) ontvang je extra muziek (takes, demo’s en jamsessies), exclusieve content (behind the scenes video’s, drie digitale magazines), en kom je op de gastenlijst (max drie personen per optreden) en op de eerste rij bij nieuwe releases.
Een DeLuxe Member (10 euro per maand) krijgt ook nog eens drie keer per jaar een papieren magazine, een Pip Blom backstage pas en allemaal speciale goodies.
Pip: “We maken alleen content die we zelf leuk en goed vinden. Die bij ons past. Anders is het niet echt, en heeft het geen zin.”
Een redactionele formule heeft het platform nog niet. Wel al binnen enkele weken 500 abonnees. Waaronder 50 members die betalen. Het eerste magazine is ook klaar. “Ben ik vier volle dagen mee bezig geweest.”
De band vindt het werken aan het platform leuk, zegt Pip. Iedere maand levert elk lid een eigen bijdrage. “Ik kom op YouTube, luister naar podcasts via Patreon of Petje.af. Je plaatst daar content op de kanalen van iemand anders. Dit voelt anders. Een eigen platform biedt iets extra’s. Ja, dat heb ik ook. Dit is de toekomst.”